KUNSTBOEK

10.000 witte Rozen
werken van Marita Kratz

10.000 witte Rozen is de titel van een langlopend project van de van oorsprong Duitse beeldend kunstenares Marita Kratz en van een bijzonder boek.

In 2006 begon zij, zittend op een harde kruk, 14 dagen lang, 5 - 6 uur per dag, te haken. Het was een confrontatie met de nutteloosheid van de bezigheid zelf, met persoonlijke onrust en frustratie en wellicht met de kunst als zodanig. Er was geen sprake van meditatieve rust, maar meer van pijnlijke volharding en het tastbaar willen maken van de tijd.
De nutteloosheid omhelzen is een bekende, artistieke strategie. Iets eenvoudigs eindeloos herhalen levert een paradox op: de zinloosheid wordt groter maar krijgt tegelijkertijd een betekenis in zichzelf. Dat eerste begin was een zelfkwelling, die zonder dat dat een vooropgezet plan was later werd verzacht toen andere vrouwen mee wilden doen in het haken van de rozen, de zogenaamde "rozenprinsessen". De nu bijna gehaalde 10.000 gehaakte rozen zijn de materialisering van uren arbeid. Als uitgegaan wordt van een gemiddelde van 20 minuten per roos, betekent dat 3333,33 uur vrouwenarbeid!

Het hoofdthema van 10.000 witte Rozen is "vrouwenvlijt", een bijna archaïsch begrip in onze moderne tijd en Westerse wereld en dat gestage arbeid, bescheidenheid en vervlogen dagen oproept. Marita Kratz heeft het verschijnsel als het ware geïsoleerd uit zijn context, of om in kunstbegrippen te spreken geconceptualiseerd.
Maar wat het project en het boek ook wil laten zien is de rijkdom en schoonheid van die 10.000 gehaakte rozen. Geen enkele roos is identiek: de verschillen in tinten wit, in grootte en in vorm spreken voor zich, maar tegelijkertijd verdwijnt iedere roos in het geheel, zodra de kijker afstand neemt.
Het project van Marita Kratz verenigt meerdere metaforen en connotaties: de roos als symbool van liefde, de witte roos als symbool van de maagd Maria, het aantal als aanduiding van rijkdom en als bewijs van het productmatige van de gehaakte roos, het haken als vrouwelijk ambacht en het wit als de kleur van doop- en trouwkleed - klassiek vrouwelijke parafernalia.
Daarnaast zal in het boek ook ander werk opgenomen worden van deze opmerkelijke kunstenares.

Marita Kratz (1962) studeerde in Keulen en Tilburg en in Breda aan de kunstacademie St.Joost. In haar werk onderzoekt zij het domein van de vrouw en schuwt daarbij noch de clichŽs, de symboliek, de mythes, noch de soms banale realiteit. In indringende, pijnlijke, esthetische en soms humoristische beelden en performances ontleedt zij mechanismen en confronteert en verleidt zij tegelijkertijd het publiek.

Dit fijnzinnige, kleine boek is ondubbelzinnig en openlijk vrouwelijk: de kunstenaar, de rozenprinsessen, de vormgevers, de auteurs en de redacteur zijn allen vrouw. Kristien Hemmerechts schreef speciaal voor deze uitgave korte rozenprinsessenteksten.

Uitgeverij Pels & Kemper is trots op dit kleinood.


10.000 witte Rozen
werken van Marita Kratz, fotografie/tekst
ISBN: 9789079372065
114 pagina's
In prijs opgeheven
ingenaaid gebonden
NUR: 646
Tekst: Kristien Hemmerechts, Agens Hilger, Margriet Kemper, Marita Kratz
Taal: Nederlands/Engels
Vormgeving: ARK, Roosje Klap, Tessa Kwee, Amsterdam
Uitgever: Uitgeverij Pels & Kemper, Õs-Hertogenbosch

www.maritakratz.com